Vysoká spotreba elektriny? Príčin môže byť viacero.

Prišla vám od dodávateľa faktúra s vysokým nedoplatkom, pričom ste nespotrebovali o nič viac elektriny ako v predchádzajucom období? Poradíme vám, aké sú možné príčiny a riešenia

Je možné, že ste sa s týmto problémom už stretli a ani nie je vôbec vylúčené, že sa s ním nestretnete v budúcnosti. Otvoríte vyúčtovaciu faktúru a zostanete "ako prikovaný" z celkovej sumy nedoplatku. Nepanikárte, nie ste ojedinelý prípad. Príčinou nemusí byť len nadmerná spotreba vo vašej domácnosti. 

Porovnanie reálneho a vyfakturovaného stavu elektromera

Prvý krok by mal byť jasný- porovnanie konečného stavu elektromera (nie spotrebovaného množstva kW) na vyúčtovacej faktúre s reálnym stavom elektromera. Je dosť pravdepodobné, že tieto stavy nebudú úplne totožné a váš elektromer bude ukazovať vyšší stav ako vo faktúre- samozrejme, keďže od odčítania stavu ubehol už nejaký ten čas a vy ste medzi tým spotrebovali ďalšiu elektrinu. Ak však konečný stav vo faktúre bude vyšší ako reálny, zrejme bola faktúra vystavená odhadom, pokiaľ sa k vám pracovník, ktorý odčítava stav elektromerov, nedostal. 


Chyba elektromera

Ďalšou možnosťou môže byť prípad, kedy je reálny stav na elektromeri totožný s vyfakturovaným stavom, no napriek tomu je neúmerne vysoký. V takomto prípade sa môže jednať o chybu elektromera. Stačí urobiť jednoduchý test - vypnite všetky elektrické spotrebiče a skontrolujte, či vám na elektromeri "naskakujú" ďalšie kW. Ak áno, zrejme ide o voľný chod elektromera.

Riešenia nesprávne vystavených faktúr

Oba tieto prípady je možné reklamovať u vášho dodávateľa, ktorý vám poskytne potrebné informácie k reklamácii. Ak bude reklamácia opodstatnená, dodávateľ by vám mal poslať novú, opravnú faktúru. 
V zložitejších prípadoch, keď dodávateľ (resp. distribútor) nezistí chybu elektromera ale vy ste presvedčený o tom, že porucha niekde musí byť nakoľko ste toľko elektrickej energie určite nespotrebovali, máte možnosť požiadať o štátne preskúšanie meradla. 


Čo však v prípade, ak vaša domácnosť je naozaj "žrútom" veľkého množstva elektriny? Aké opatrenia podniknúť, aby ste zbytočne neutrácali toľko eur za elektrinu?

Podrobnejšie rady máme pre vás popísané vo viacerých predchádzajúcich článkoch, prečítajte si napr. "Spotreba energie v domácnostiach", v ktorom nájdete skvelé rady ako ušetriť množstvo spotrebovanej energie elektrických spotrebičov. 

Sem sme pre vás vybrali len zopár z nich: 

  • regulácia vykurovania priestorov pomocou termostatov; zníženie teploty pri odchode z domu o 5 °C vám môže ušetriť 30% energie
  • vlhkosť v priestoroch môže ovplyvniť tepelnú pohodu, napr. zvýšením vlhkosti na 60 % stačí vykurovať na 21° C, aby ste sa cítili pohodlne - ušetríte tak namiesto zbytočného vykurovania na vyššiu teplotu
  • vymeňte klasické žiarovky za úsporné, kompaktné a vypínajte osvetlenie na miestach, v ktorých sa dlhšie nenachádzate
  • pokiaľ vám to rozpočet dovolí, vymeňte staré spotrebiče za nové - súčasná doba totiž núti výrobcov elektrospotrebičov doslova sa predbiehať v tom, ktorý spotrebič bude úspornejší - čo je koniec koncov pre spotrebiteľov pozitívom a majú tak možnosť vybrať si z veľkého množstva "produktov"
  • ak sa chystáte na dovolenku, prípadne budete z akéhokoľvek dôvodu dlhšie mimo domova, nenechávajte spotrebiče v režime stand-by, ale vypnite ich úplne (napr. TV, DVD, ktoré bežne vypnete len ovládačom)
  • nemajte zbytočne veľkú chladničku, či mrazničku, ak ich nezaplníte min. na 70% - v opačnom prípade zbytočne plytváte el. energiou
  • udržujte chladničku a mrazničku čo najďalej od tepelného zdroja a slnečného žiarenia, platí pravidlo - čím nižšia teplota, tým nižšia spotreba
  • pri varení používajte pokrievku, tlakové hrnce či hrnce s rovným dnom- nielenže urýchlite prípravu jedál, ale ušetríte aj elekrinu